måndag 13 maj 2013

MÅNDAGSBLÅSOR

Har Ni det bra?
Det hoppas jag.
Hur kommer det sig att vissa öron bränns mer av solen än andra?
Vi har smörjt och smörjt stora killens öron med ett +30 stick.
Han blir så där riktigt brun och blir sällan röd så han har ingen känslig hudtyp.
Men dessa öron...
De står inte ut mer än lillebrors öron och lillebror blir inte ett dugg bränd på öronen.
Och nää...det har inte med medelhavsgener att göra då mammi har en mörkare hudtyp än pappi.
Ja så vi smörjer och smörjer.
Sonen har ingen lust att bära solhatt heller.
Keps täcker inte öronen direkt.
Så ja vi är glada för att solen har tagit en paus idag.


Helgen har bjudit på kusinbus, plantering av div grönt ätbart.
Det har oljats trämöbler, målats gammal hängande blomkorg
åt grannen, klippt ner rosbuske och ölandstok åt annan granne som efter en operation inte kan fixa och trixa ute på egen hand.
Det har köpts nya fotbollsskor och det har då spelats en mängd fotboll och gjorts sandgeggamojja i nya rosa/silvriga springspringskor.
Stora sonen fick åka till klätterhallen och prova på att klättra på väggar huller om buller.
TACK LINE!
15m ända upp tog sig sonen och hans tjejakusin som är stark som en björn.
Två gånger tog de sig an dessa 15m.
Jag känner mjölksyran bara genom att tänka på de där väggarna.
Efter klätterhallen fick mammi Line en snabbkaffe, födelsedagsideér diskuterades, man blir snyggare med ålderns konstaterades och ibland kan det vara bra att ta sig en cykeltur och en cigg!
Vi pratade om att det krävs lite jobb från föräldrarna för att få kusiner att hålla kvar i den där kontakten de har som barn.
Vi ska fortsätta äta korv och kladdiga klumpmakaroner när barnen är 16!


Just nu...på stört.....i verkligheten....
Lella bygger koja i soffan
bredvid mig med täcke, cykelhjälm och koftan.
Lille M sover fortfarande.
Han är trött efter gårdagens bus tror jag.
Då får man sova ut.
Så skönt att inte behöva slita upp våra troll.
Stora sonen sitter i skolan.
Mannen packar ihop sina saker och är på väg ut genom dörren.
Jag??
Dricker kaffe och babblar med Er.
Jag funderar över dagen.
Fotbollsträning, rabarberpajsätande, styrelsemöte och träning.
Och röj i glasrummet!
Jag MÅSTE verkligen.
Kan spendera en stund där då vädret tillåter mig att göra det.
Barnen busar runt fötterna så vi nästan trasslar in oss i varandra.
En sån där vanlig måndag.
Måndagstrassel och måndagsblåsor.


Och ett jättegrattis till min fina Anna som nu nått ett stort mål i hennes resa!!


Allt går, bara man ger sig fan på det!
//Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar